Wednesday, October 7, 2009

group 1 - mcd

PETS BAGI PERNIAGAAN MCD

POLITIK.
dasar yang ditentukan dan dikawal oleh kerajaan.kerajaan india dan rakyat india lebih mementingkan penggunaan barangan keluaran sndiri. untuk pemasaran di negara seperti india, mcd akan berhadapan masalah pemasaran yang rumit.

EKONOMI
Merujuk seperti negara2 miskin seperti india,vietnam dan indonesia. ekonomi dalam sesebuah negara mempengaruhi dalam sesuatu perniagaan. bila sesebuah negara tidak atau kurang maju dan mempunyai ekonomi negara yang kurang stabil akan menjejaskan pelabur-pelabur luar utk melabur dalam sesebuah negara. rakyat juga lbh suka berjimat dan makan makanan masak sendiri sahaja.kerana rakyat sentiasa pentingkan setiap sen yang ada di tangan.masalah ini akan mempengaruhi pelan pemasaran seperti mcd.paling sesuai adalah negara2 maju seperti jepun. rakyat jepun mementingkan masa dan sentiasa tidak ada masa untuk memasak dirumah. tambahan pula rakyat jepun mmg suka makanan ringan. mcd merupakan perniagaan paling sesuai di negara seperti jepun

teknologi
indonesia adalah sebuah negara yang blh diberi contoh yang mengalami masalah teknologi.merupakan sebuah Negara berasaskan pertanian dan perladangan.kurang alat2 komunikasi,pengangkutan barangan,intenet,penghantaran dan lain-lain akan memberi kesan buruk dalam perlaksanaan pemasaran.

sosial

negara india merupakan negara 90% rakyatnya beragama hindu. rakyatnya menentang makanan yang berasaskan daging lembu. lembu adalah lambang ketuhanan mereka.secara xlgsg rakyatnya tidak memakan daging lembu. mcd merupakan pengeluar burger daging terbesar akan mengalami kesukaran dalam pernigaannya.

No comments:

Post a Comment